sobota, 14 września 2013

"Kiedy serce płacze"- Cindy Woodsmall

Autor: Cindy Woodsmall

Wydawca: WAM
Rok: 2011
Stron: 368



Hannah, główna bohaterka książki pt. „Kiedy serce płacze” pochodzi z rodziny amiszów, gdzie tradycyjne reguły rządzą ich światem: prostota we wszystkim, wiara nakłada na nich ostre reguły i restrykcje. Dziewczyna i jej chłopak Paul muszą ukrywać swoją miłość, ponieważ on nie należy do jej wspólnoty. Dla niej wyjście za niego za mąż oznaczałoby koniec jej dobrych stosunków z rodziną. Pomimo tego dają sobie słowo. Jednakże tragedia, która dotyka Hannah w tym dniu zmienia całe jej życie. Mąci zdobyte dopiero co upragnione szczęście, przynosi jej chwile ogromnego cierpienia. Jej rodzina zamiast wesprzeć Hannah traktuje ją z pozornym spokojem, zabrania jej zakłócać porządek ich świata i przejść nad tym, co się wydarzyło do porządku dziennego.

Główna bohaterka została doskonale zarysowana, z widocznymi cechami charakteru. Pisarka ukazała jej wewnętrzną przemianę z dziewczyny opanowanej, dostojnego lwiego serca w osobę nieprzystępną, rozżaloną oraz samotną. Czujemy jej zagubienie, wynikające z tego, że ona nie rozumie tego, co ją spotkało, także tego, że przekonania amiszów nie pozwalają im się bronić, a zostawić wszystko w „rękach Boga”. Także paniczny strach, przymus udawania, że wszystko jej w porządku.

„Może lepiej nie rozmawiaj ze mną o tym, co jest w porządku. Nie teraz. Może nawet nigdy.”

Jestem przekonana, że historia wzruszy, w pewnym stopniu zaszokuje, wywoła oburzenie na niesprawiedliwy los, który stał się udziałem Hannah. Patrzenie jak dobra dziewczyna zostanie przytłoczona przez problem, z którym nie może sobie poradzić – ogrom ładunku emocjonalnego w tym zawartego- czytelnika ogarnie nie tylko współczucie, ale też bezradność jako świadka jej cierpienia. Kolejne wstrząsające wydarzenia przygotowują nas do kulminacyjnego punktu całej historii- gdzie Hannah podejmuje ważną, ale też bolesną decyzję. Pewne pragnienie zamienia się w rzeczywistość, w nią samą.

Jednak „Kiedy serce płacze” to powieść nie tylko o cierpieniu i samotności, nie zabraknie też w niej iskierki nadziei na lepsze jutro, wiary w przyszłość. Ukaże nam jakie są ludzkie pragnienia, uniwersalne dla każdego z nas, wewnętrzne dylematy.

„Życie było cierpieniem. Mimo wszystko był to dar, który trzeba było szanować.”

Z pewnością tą lekturę mogę polecić tym, co cenią opowieści o ludzkim losie przeplatanym szczęściem, rozpaczą, gdzie bohaterowie poszukują swojego miejsca w życiu. W dużej mierze lektura smutna i przygnębiająca, choć jest też druga część o losach Hannah ( książka pt. „Gdy nadchodzi świt”), o „odkrywaniu jasnych stron życia”.

OCENA: 4,9 /6

10 komentarzy:

  1. Świetna, wzruszająca opowieść. Byłam pod jej wrażeniem. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie słyszałam o tej książce, lecz z chęcią się kiedyś skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądałam kiedyś film o Amiszach i Ci ludzie wydali mi się strasznie dziwni. Książkę z chęcią bym przeczytała, z czystej ciekawości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ich niektóre zasady są całkiem odmienne od realiów współczesnego świata.

      Usuń
    2. Dlatego również bym przeczytała :)

      Usuń
  4. Gdzieś mi się kiedyś rzuciła w oczy owa książka, ale nie zwróciłam na nią większej uwagi aż do teraz. Swoją recenzją pokazałaś mi ją z całkiem innej perspektywy i mam ochotę poznać bliżej jej historię.

    OdpowiedzUsuń
  5. Amisze to dla nas wciąż egzotyczny temat, chętnie zaspokoję swoją ciekawość i przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka opowiadająca o ludzkich losach to coś zdecydowanie dla mnie. Już jakiś czas temu zwróciłam uwagę na tę książkę - muszę dorwać ją w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam już o tej książce i jestem jej bardzo ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna powieść, byłam zachwycona jej lekturą :) już nie mogę się doczekać kolejnego tomu! Sprawdzałam w Internecie i wiem, że jest to trylogia, więc na rozwiązanie całej historii pewnie trochę poczekamy...

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...