niedziela, 5 maja 2013

"Materialista"- Anne Holt

Autor: Anne Holt

Wydawca: Prószyński Media
Rok: 2010
Stron: 464



Grudzień 2008. W ostatnią niedzielę adwentu w centrum Oslo morze wyrzuca na brzeg niezidentyfikowane zwłoki. W Wigilię na pustej ulicy w Bergen od ciosów zadanych nożem ginie pani biskup. Ta śmierć wywołuje ogromne poruszenie. Komisarz Yngvar Stubø z Centrali Policji Kryminalnej pomaga miejscowej policji w trudnym śledztwie. Dochodzi do wniosku, że aby znaleźć sprawcę zbrodni, musi poznać odpowiedź na jedno jedyne pytanie: dlaczego sześćdziesięciodwuletnia kobieta, szanowana i powszechnie lubiana biskup Kościoła Norweskiego włóczy się po ulicach w świętą noc?

Z początku, główną sprawą wydaje się zabójstwo biskup, Karin Lysgaard, która została zadźgana nożem na ulicy w Wigilię. Dokąd się wybierała? Tego nikt nie wie albo nie chce powiedzieć policji, ale komisarz czuje, że to ma znaczenie. Rodzina ofiary: mąż i syn zostaje poddana śledztwu, Yngvar stara się wyciągnąć pewne rzeczy na światło dzienne. Według nich biskup była miłą, spokojną, dyplomatyczną kobietą, ze skrajnymi poglądami tylko na jedną kwestię: była przeciwniczką aborcji. W jednym wywiadzie powiedziała „Wszyscy mamy swoje tajemnicze pokoje”. Co było w jej? Kim jest kobieta na fotografii usuniętej z jej sypialni?

„Mnóstwo rzeczy odchodzi razem z człowiekiem.”

Okazuje się, że to jednak nie koniec. Wkrótce zaczynają ginąć inni ludzie, a każda śmierć niesie za sobą kolejne pytania. To może być przypadek, ale też coś naprawdę przerażającego. A kim jest tytułowy materialista?

„Wypuściłem potwora. (…) Stałeś się materialistą.”

Różnie mi się czytało tę książkę, szczególnie na początku lekko się pogubiłam w scenach, które wprowadziła autorka. Może to przeszkodzić w odbiorze książki, aczkolwiek z czasem czytelnik rozumie, że te z pozoru nieistotne i chaotyczne wątki tworzą skomplikowaną fabułę, swoistą sieć całości, aż do finału. Ta zagadkowość wymusza skupienie na lekturze, ale myślę, że warto.

Anne Holt w swojej książce porusza tematy społeczne oraz obyczajowe. Poprzez postać Inger widzimy jej przerażający niepokój o nietypowe dziecko, starszą córkę. Natomiast jej intuicja połączona z intelektem niespodziewanie posuwa sprawę śledztwa na przód. Pisarka pokazała również kontekst nietolerancji, formy nienawiści do mniejszości społecznych, do czego prowadzi gniew i swoista interpretacja pewnych źródeł. To także książka o granicach, które przekracza człowiek, który chce chronić to, co uważa za swoje i to co kocha.

Oprócz fabuły, bohaterów z własną historią przykuwającą uwagę, interesującym zabiegiem jest to, że podobna myśl/ słowa kończą jeden wątek, a rozpoczynają drugi. Nie spotkałam się z takim czymś w żadnej innej pozycji (a przynajmniej nie przypominam sobie tego).

Sądzę, że dla miłośników kryminałów z tłem społeczno-obyczajowym to będzie interesująca lektura. Osobiście nie zraziłam się „rzuceniem na głęboką wodę” w różnorakie wątki, bo wszystko potem układa się w logiczną całość. W moim rankingu „Materialista” otrzymuje ocenę bardzo dobrą.

OCENA 5,2/6

11 komentarzy:


  1. Wysoka nota! O autorce słyszałam, ale jeszcze osobiście nie miałam przyjemności przeczytać żadnej z jej książek. Kryminały, thrillery bardzo lubię, a Twoja ciekawa recenzja spotęgowała moją chęć sięgnięcia po te pozycję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, myślę, że warto zapoznać się z twórczością Anne Holt. pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Czytałam ,,Ślepą bogini'' tej autorki i pamiętam, że bardzo mi się podobała. To taka bardziej kryminalno- obyczajowa proza, ale warta uwagi, gdyż porusza wiele społecznych kwestii. Widzę, że w przypadku powyższej książki jest bardzo podobnie, dlatego także chętnie ją poznam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Ślepa bogini" jeszcze przede mną, z pewnością poszukam.

      Usuń
  3. Czytałam kiedyś jedną z powieści tej autorki, ale w tym momencie nie bardzo pamiętam, o co chodziło. Mimo wszystko chętnie poznałabym jej kolejną książkę. Lubię skandynawskie kryminały;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam tej autorki, ale podoba mi się fabułą tej powieści. Z chęcią bym zajrzała.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię kryminały Anne Holt :) Obecnie mam jej najnowszy kryminał wydany nakładem tego wydawnictwa na czytniku - "Ósme przykazanie". "Materialisty" jeszcze nie czytałam, ale oczywiście nadrobię.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam tę książkę dawno temu i moja recenzja była równie pochlebna --> http://literaturomania.blogspot.com/2010/12/do-czego-moze-prowadzic-nienawisc.html ;) Obiecałam sobie nawet, że przeczytam pozostałe powieści z tej serii, ale jakoś do tej pory nie miałam okazji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zajrzałam :) Pewnie coś wkrótce Pani Holt przeczytam, bo widziałam inne jej kryminały dostępne w bibliotece. Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Lubię, gdy początkowy chaos ładnie się później splata i tworzy spójną fabułę, więc może kiedyś przeczytam te książkę. :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...