niedziela, 31 marca 2013

"Fabrykantka aniołków"- Camilla Läckberg

Autor:





Kolejne spotkanie  z twórczością Camilli Lackberg uważam za bardzo udane.

Wielkanoc 1974. Z Valö, małej wyspy w pobliżu Fjällbacki, znika bez śladu rodzina. Na pięknie nakrytym świątecznym stole zostaje obiad wielkanocny, ale w domu nie ma nikogo, znikają wszyscy z wyjątkiem rocznej córeczki Ebby.
Po latach Ebba wraca na wyspę jako dorosła kobieta. W rodzinnych stronach pragnie wraz z mężem otrząsnąć się po śmierci malutkiego synka. Postanawiają wyremontować i otworzyć dla gości stary ośrodek kolonijny, którym wiele lat temu zarządzał surowy ojciec Ebby. Wkrótce po rozpoczęciu prac remontowych oboje omal nie giną w tajemniczym pożarze. Równie tajemnicze są stare ślady zaschniętej krwi odnalezione pod zerwaną podłogą w jadalni. Do akcji wkracza Patrik Hedström. Czy zdoła wyjaśnić zagadkę z przeszłości?

Autorka poruszyła tu sporo wątków, jest sporo wydarzeń (teraz i tych w przeszłości), które splatają losy bohaterów.

Ebba: młoda mężatka, pogrążona w bólu po stracie syna, oddala się od męża. Zgubili drogę do siebie. Ich przybycie do jej dawnego domu, wywołuje szereg nieoczekiwanych wydarzeń. W historii jej rodziny występuje mroczna zagadka: co przydarzyło się jej najbliższym krewnym? Czy wznowienie śledztwa przyniesie rezultaty, czy dzisiejsze odkrycia mogą mieć znaczenie?

Kim jest tytułowa fabrykantka aniołków? To piękna nazwa na opisanie czegoś przerażającego…

Autorka ukazała, jak wygląda życie z piętnem córki morderców i jak wychowywanie córki bez miłości i w patologii może wpłynąć na całe jej życie. Niespełnione uczucie, zawiedzione nadzieje. Iluzja, która pryska.  Córka, która chce być inna, lepsza od matki, „idealna” i która płaci cenę za tą „doskonałość”. Matka- córka, matka-córka. Ta relacja została dokładnie przedstawiona w narracji z przeszłości. Losy tej rodziny ciekawią, szkoda tylko, że brakowało męskich członków klanu, np. braci, dodało by to tej historii jeszcze więcej barw.

Wspaniale przedstawione mroki ludzkiej duszy. Zagrożenie, pułapka, szaleństwo, hańba i upokorzenie.

Również przekrój przez kilka związków małżeńskich, zarówno zawartych tych z miłości, przywiązania, jak i wyrachowania i strachu.

Trochę polityki (do antyfanów nie przeszkadza)- jako opowieść o ludziach, którzy złe postępowanie usprawiedliwiają polityką.

Tak jeszcze na marginesie ciekawe jest spojrzenie na pracę Eriki jako pisarki, która pochłania cały jej czas, a przecież jest żoną i matką.

Wiem, strasznie jakoś urywkowa ta moja opinia, ale w tej książce tyle tematów jest wartych uwagi, że ciężko mi było z czegoś zrezygnować. Więc jakoś to układając:

Okładka: 5,5/6
Tytuł: intrygujący, wskazuje źródło całej historii 5,9/6
Motywy/ fabuła: ogromna różnorodność problemów, rozterek, uczuć ludzi, relacji między nimi. Do tego przeszłość, która powraca. A rozwiązanie tajemnic mega 5,6/6
Bohaterowie: sporo ich, może trochę nawet za dużo, „rozbudowani” psychologicznie 5/6
Kompozycja: 5,9/6 (świetny zabieg: wstawki z przeszłości, doskonale wyróżnione)

Polecam :)    Ocena 5,7/6

8 komentarzy:

  1. Niezbyt lubię, kiedy w danej powieści występuje nadmiar bohaterów, gdyż potem ciężko mi się jest w tym wszystkim połapać, ale mimo to chyba jednak zaryzykuje, gdyż twoja korzystna recenzja skutecznie mnie zachęca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisarka mogłaby pominąć tak z dwie osoby, ale wtedy z kolei fabuła by trochę na tym ucierpiała, coś za coś tak myślę. Ale i tak warto przeczytać :)

      Usuń
  2. Mam jedną książkę tej autorki na półce, i niedługo się do niej dobiorę. Mam nadzieję, że mi się spodoba :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w planach książki tej autorki. Słyszałam o jej twórczości wiele dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię sagę Lackberg, podoba mi się to, że wątek obyczajowy jest rozwinięty, nie odczułam nadmiaru bohaterów :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam o tej autorce, ale nie miałam jeszcze okazji przeczytać żadnej jej książki. Chyba czas nadrobić zaległości ;)

    OdpowiedzUsuń

  6. Przede mną jeszcze cała saga tej autorki. Czytałam o jej twórczości same pozytywne recenzje:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...